091214: MJV stödjer de afrikanska länderna

KÖPENHAMN – I en kommentar till den afrikanska gruppens motstånd mot ett försök från rika länder att döda Kyoto-målen, sade Friends of the Earth Internationals ordförande Nnimmo Bassey:

Vi stödjer de afrikanska ländernas krav på mål i Kyoto och obligatoriska utsläppsminskningar för rika länder. Vi fördömer de rika länderna smutsiga förhandlingstaktik då de försöker förändra reglerna till sin egen fördel. De utvecklade länderna fördröjer förhandlingarna medan Afrika försöker att flytta dem framåt.

Det danska ordförandeskapet hade föreslagit “President’s informal consultations” idag, som tycks ha varit ett försök att slå samman de två förhandlingsspåren i Köpenhamn och därmed “avskaffa” Kyotop
rotokollet. Detta skulle ge rika länder en möjlightet att kringgå sina åtaganden om bindande utsläppsminskningar. Sverige som ordförande land för EU har haft en aktiv roll i detta.

Det är beklagligt att Sverige, som har en tradition av att vara en brobryggare mellan nord och syd, nu försöker köra över världens fattigaste länder, säger Ellie Cijvat ordförande för Miljöförbundet Jordens Vänner.

Ellie Cijvat +46 737 78 22 42
Anna Bernstad +46 702 75 75 06