100326 Pressmeddelande: Maud Olofsson, sluta stödja kolkraftverk i Sydafrika

Med stöd av Sverige är Världsbanken är på väg att godkänna ett lån till företaget Eskom för kol- och kärnkraftverk i Sydafrika. Detta sker samtidigt som Maud Olofsson vid sitt besök i Sydafrika påstod sig vilja främja renare energi.

– Världsbankens lån till Eskom främjar ett projekt som bygger på att öppna 40 nya kolgruvor, något som orsakar en enorm ökning av Sydafrikas redan höga utsläpp. Att Sverige stödjer lånet är ett tecken på regeringens hyckleri i klimatfrågan, säger Ellie Cijvat, ordförande i Miljöförbundet Jordens Vänner.
– Projektet kommer dessutom att leda till ökad luftförorening och ökade elpriser i Sydafrika, något som drabbar de fattiga i Sydafrika mest, fortsätter Ellie Cijvat.
Världsbankens lån är på 3,75 miljarder dollar, och var tänkt att även inkludera bidrag från Världsbankens Clean Technology Fund. Enligt rapporter i Sydafrikansk press har länder som Tyskland, USA och Storbritannien uttryckt oro för detta.
– USA har numera instruktioner för att ta hänsyn till utsläpp av växthusgaser när man bedömer Världsbanksprojekt, något som inte Sverige verkar vilja ta till sig, säger Ellie Cijvat.
I solidaritet med miljö- och sociala rörelser i Sydafrika uppmanar MJV nu Maud Olofsson och Sveriges regering att arbeta för att den nordiska och baltiska representanten säger nej till Världsbankslånet till Eskom. Säg nej till lånet, Olofsson!
Kontakt:
Ellie Cijvat, ordförande
E-post: ellie.cijvat@mjv.se
Mer information går att läsa här: