Pressmeddelande: Regeringens elbilsförslag en subvention för rika bilister

– Regeringens förslag på ny miljöbilspremie överför resurser till de få som redan har det ekonomiskt bra, istället för att åstadkomma en reell minskning av utsläppen. Det säger Ellie Cijvat, ordförande i Miljöförbundet Jordens Vänner.
Istället för att bidra till de som åker med riktigt låga koldioxidutsläpp, som cyklister och kollektivtrafikresenärer, planerar regeringen att skyffla skattepengar till enstaka mycket dyra elbilar, De som har råd att köpa en ny elbil för 400 000 kronor är inte tvåbarnsmamman i Angered utan det är vd:n i Danderyd.
– Det är uppenbart att denna regering kör en omvänt fördelningspolitik, även på miljöområdet, säger Ellie Cijvat. Detta medan de fattigaste 10% av befolkningen har fyra gånger så lite utsläpp som de rikaste 10% – utan miljöbilspremie.
För några år sedan hajpades etanolbilen, utan att man tänkte på dess negativa miljö- och sociala konsekvenser, och nu vill regeringen med Centerpartiet i spetsen satsa på nästa osäkra kort.
Några tusen elbilar är en droppe i fordonshavet. Och i en färsk rapport från miljöexperten Per Kågeson [1] kan man läsa att en större elbilsintroduktion i Sverige kan ge ökade koldioxidutsläpp då den under flera årtionden kan komma att försörjas med import av el från grannländernas kolkraftverk.
– Det som behövs är utbyggnad av kollektivtrafik och lägre avgifter istället för högre. Regeringen försöker skaffa ett elbils-alibi för “Förbifart” Stockholm och andra motorvägsbyggen, men det lätt att genomskåda, säger Ellie Cijvat.
Kontakt:
Ellie Cijvat, ordförande, 073 778 2242, epost ellie.cijvat@mjv.se
Lars Igeland, sakkunnig klimat – 0738 203034, lars.igeland@mjv.se
Bakgrund:
[1]. Per Kågesson, ”Klimateffekten av elektrifierad vägtrafik” (2010). Finns att ladda ner från www.bilsweden.se: http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=c3dc8407-b94c-4618-a47e-6bab2a0b74f4&OwnerType=0&PropertyName=File1&FileName=Klimateffekt+av+elektrifierad+vägtrafik.pdf&Attachment=True

1 reaktion på ”Pressmeddelande: Regeringens elbilsförslag en subvention för rika bilister”

1. Pingback: MJV's blogg » Centerns och regeringens falska trafiklösningar – igen

Kommentarer är stängda.