Nu i veckan åker Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) till Vatikanstaten för att träffa påve Franciskus och för att tala om Stockholms klimatarbete. Då passar Jordens Vänner på, tillsammans med flera andra organisationer att uppmana påven till att tala politikerna i Stockholms stad till rätta angående förbifarten. Varför, jo därför att vi vill rädda våra barn och barnbarn från en klimat- och miljökatastrof.

2014 gick Svenska Greenwashpriset till Trafikverket för deras nya motorvägsprojekt "Förbifart Stockholm". Sedan dess har Jordens Vänner, tillsammans med en rad andra organisationer arbetat hårt för att stoppa förbifarten. För sanningen är att ”Förbifart Stockholm” inte är någon förbifart. Den ökar biltrafik och trängsel, såväl inom som utanför Stockholms centrum. En annan lögn är att förbifarten är bra för kollektivtrafiken men den byggs för bilar och är sällsynt olämplig för buss-eller spårtrafik.

Nedan kan du läsa brevet till påven

Stockholm July 13, 2015

Your Holiness,

It was with delight that the undersigned environmental organizations received the latest papal encyclical, Laudato Si. We appreciated this inspirational document very much, as well as its significance and widespread outreach. In this context, please allow us to point out that Stockholm is just about to start building a new city highway misleadingly called Bypass Stockholm (Förbifart Stockholm). Around 90% of its traffic is expected to be private cars with people living in the Stockholm area. Instead of building this motorway, we strongly believe that politicians of Stockholm and Sweden should create better possibilities for people in the region to use public transport or to cycle.

The investment cost of this motorway in Stockholm is estimated by The Swedish Transport Administration (STA) to reach 31.4 billion Swedish crowns (3.7 billion dollars) at the price level of 2013. At the same time, Stockholm has an increasingly worn-out and overladen public transport in dire need of major, costly refurbishment and expansion. Given budget constraints, public transportation must be prioritized over an extremely expensive motorway.

The Swedish Environmental Protection Agency has stated that the project is contrary to the national climate targets. According to a prognosis conducted by STA, by 2035 traffic will increase within the region by 69%, and in the inner-city by 33%. At the same time, STA's own experts assert that technological innovation will not be sufficient for the goals to be met. In addition, by 2030 it is required that car traffic decrease by 20% in Sweden, and by 25% in big cities. This means that the traffic in the region of Stockholm by the year 2030-2035 will be emitting twice as much climate gases as acceptable to be able to achieve the Swedish objective.

The route of Bypass Stockholm renders natural junction points for public transport unreachable, thereby making bus traffic ineffective. The quality of the air in the 18 km long tunnel is estimated to become 50-100 times worse than that of Stockholm's most polluted street, which entails risks for everyone passing through the tunnel, particularly those suffering from lung or cardiovascular diseases, youths and pregnant women, professional drivers, etc.

As Your Holiness will understand, environmental organizations in Sweden are deeply concerned about this state of affairs and would appreciate the issue being discussed during the upcoming meeting with the Financial City Commissioner for Stockholm.

 

With every best wish. Sincerely yours,

 

- Swedish Society for Nature Conservation, Stockholm, Beatrice Sundberg

- Friends of the Earth, (Jordens Vänner Stockholm), Göran Folin

- Climat Action (Klimataktion Stockholm, Karin Wahlgren

-Aspo (The association for the Study of Peak Oil and Gas), Bengt Randers

- Stop Bypass Stockholm (Stoppa Förbifarten)

- Kollektivtrafikant Stockholm,

- Naturskyddsföreningen Stockholms län,

- Söderorts naturskyddsförening,

- Mälaröarnas naturskyddsförening,

- Nacka naturskyddsförening,

- Cykelfrämjandet,

- Lovö hembygdsförening,

- Föreningen Rädda Lovö,

- Arbetsgruppen Rädda Grimstaskogen,

- Fältbiologerna Stockholm, Uppsala, Gotland,

- Gröna kvinnor

- Södertörns miljö- och utvecklingsförening,

- Nej till Västerleden,

- Ingenjörer för miljön

- Klimax

- Nätverket Järva Framtid,

- Gemensam Välfärd

- Djurgården Lilla Värtans miljöskyddsförening,

-Human powered vehicles Sweden