25.000 blockerade atomsoporna i Tyskland


 
 
 
 
 
 
 
 
 
25.000 demonstranter ställde sig i vägen för transporterna. Bild: Gruene in Gorleben
Mer än 100 poliser och 300 demonstranter ska ha skadats i Tyskland under de senaste dagarnas blockader av transporterna av använt kärnbränsle från Frankrike till Tyskland. Demonstranterna lyckades fördröja transporterna rekordlänge, rapporterar AFP.

I Tyskland sattes 20.000 poliser in längs med den 120 mil långa sträckan som kärnbränslet transporterades från gränsen till Gorleben. Kärnbränslet är från början tyskt, men kommer från upparbetningsanläggningen i La Hague i nordvästra Frankrike. På måndagen nådde lasten med 11 containrar tyskt territorium.

 
 
 
 
 
 
 
Bild: GuenterHH/flickr.com
 
Fem dagar tog det för avfallet att nå gränsen eftersom även franska aktivister protesterat mot transporterna. Enligt tyska polisen har 133 poliser skadats. Enligt antikärnkraftsrörelsen har 355 aktivister skadats i blockaderna, varav fem allvarligt. Tårgas, batongslag och hundbett är de vanligaste skadeorsakerna.
Slutmålet för kärnbränslet är den tyska lagringsplatsen i Gorleben. Enligt AFP lyckades de 25.000 aktivisterna fördröja transporten med 126 timmar, ett nytt rekord.
 

Tyskland har inte löst frågan om ett permanent slutförvar för använt kärnbränsle.
Emil Schön
 
 
 
 
Bild: GuenterHH/flickr.com
 

 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bild: Die Linke Niedersachsen
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bild: Gruene in Gorleben

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bild: Ola Reihmann/flickr.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bild: Rainer Zimmermann/flickr.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bild: Oliver Hallmann/flickr.com
 

 
 
Bild: Gruene Sachsen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bild: GuenterHH/flickr.com
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bild: GuenterHH/flickr.com

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bild: Gruenen Nordrhein Westfalen

Miljotidningen på Twitter: @Miljotidningen

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top