Climaxi – greenwashjägarna i Flandern

Artikeln publicerades först i Miljötidningen nr 2 2015.

Det är inte bara i Sverige vi delar ut greenwashpris. På flera håll i Europa görs det samma sak. Sofia Hedström träffar Franke Vekeman från Climaxi och pratar om deras pris.
Runt om i Europa tas olika initiativ för att uppmärksamma greenwash. Jordens Vänner i Frankrike, Les Amis de la Terre, delar årligen ut The Pinoccio Award till företag som på olika sätt har haft en missledande kommunikation kring sina miljöinsatser eller bedrivit ett miljöskadligt arbete. Jordens Vänner Flandern och Bryssel, Climaxi, anordnar dessutom just nu för fjärde året i rad sin så kallade greenwash-cirkus där också årets greenwashpris delas ut.
Climaxis greenwashpris har många likheter med Svenska Greenwashpriset. Liksom i Sverige samlas nomineringar in från allmänheten och sedan beslutar en intern koordineringsgrupp vilka nominerade som ska gå vidare till den allmänna omröstningen. Detta görs genom att utgå från en lista med kriterier för greenwash som organisationen satt upp. Alla är välkomna att delta i gruppen och utse vilka fyra som är kvar i tävlingen om att bli vinnare av årets greenwashpris.
Climaxi fokuserar på företag och organisationer som bedriver greenwash genom att försöka skapa en grön image, men istället sysslar med miljöfarlig eller mindre miljövänlig verksamhet. Alla företagen behöver inte ha belgisk koppling, men minst en av nomineringarna ska ha det. Climaxi försöker också alltid koppla miljöfrågorna till sociala perspektiv i sina nomineringar. Ett sådant exempel var när organisationen förra året anordnade VM i greenwashing där några av sponsorerna till fotbolls-VM nominerats för bland annat dåliga arbetsförhållanden samt miljöskadlig verksamhet och kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Tävlingen fick stor uppmärksamhet och skapade mycket debatt.
Miljötidningen besökte Bryssel i april och passade då på att prata lite extra med Famke Vekeman från Climaxi om deras greenwashpris.
Att arbeta med att uppmärksamma greenwash är inte alltid helt okontroversiellt. Ett år nominerades organisationen Forest Stuardship Council, FSC, vilket fick Världsnaturfonden att reagera då de är medlemmar i FSC.
– Vi kan inte ignorera ett problem eller en tvivelaktig verksamhet i hänsyn till andra miljöorganisationer, det vore ett sätt att bidra till problemet säger Famke.
Det händer också att företag som nominerats kontaktar Climaxi för att diskutera sitt miljöarbete och hur de kan förbättra detta.
– Vi måste hålla en kritisk ställning i kontakten med företag. Det är bra om kommunikationen bidrar till att företagen blir bättre men det ska inte sluta med att vi blir en del av deras greenwashing. Vi är därför mycket noga med öppenhet i den respons vi ger så att allmänheten också kan följa arbetet.
Famke berättar att de för något år sedan tagit fram en nominering där en organisation förde en kampanj för närproducerat kött. De nominerade kontaktade Climaxi och undrade hur deras verksamhet var greenwash. Climaxi förklarade då att det var ett bra initiativ med att äta närproducerat men sojan som korna äter kommer från Latinamerika och bidrar där till skövling av regnskog och en negativ klimatpåverkan. Genom nomineringen kunde Climaxi då öka medvetenheten hos de nominerade och uppmuntra till att de började se helhetsperspektivet i sina miljösatsningar.
– Att ta fram en nominering som upprör, genom att företaget inte ses som självklart dåligt, är alltid effektivt då det hjälper oss att skapa en större diskussion. När vi nominerade matkedjan BioPlanet som säljer ekologisk mat ställde sig många frågande. När vi sedan berättade att de belgiska jordbruken led av prispressningen som matkedjan utsatte dem för och bidrog till att bönderna hade problem att överleva och leva upp till kraven för att producera ekologiska produkter, skapades nya diskussioner hur greenwash och företagens sociala ansvar hänger ihop.
 
Text: Sofia Hedström
Bild: Climaxi

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top