De senaste tågskandalerna beror på långvarig resursbrist och en avreglering som Alliansregeringen framhärdar i. Det är inte bara Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm som ska ställas till svars – finansminister Anders Borg är den ytterst ansvarige.
(Epostaktionen är avslutad.)
Meddelandet skickas till Finansdepartementet.
Bakgrund
Regeringen och Anders Borg har länge skrutit med att Sverige har en av de allra lägsta underhållskostnaderna per mil järnväg i internationella jämförelser. Nu ser vi de verkliga konsekvenserna av detta. Spårbrottet i Huddinge hade kunnat kosta många människoliv. Trafiksäkerheten offras för kortsiktigt lönsamhetstänkande och uppsplittrat ansvar. De rödgröna har genomdrivit ett riksdagsbeslut om att återreglera järnvägsunderhållet för mer än ett år sedan men regeringen vägrar genomföra detta.
Investeringarna är också starkt eftersatta. Trots att det är trängsel på spåren där pendeltåg, snabbtåg och tunga godståg måste samsas vill inte Anders Borg ge tillräckliga anslag. I den tioåriga Transportplanen vill regeringen satsa över hundra miljarder kronor på nya vägar som kommer att öka klimatutsläppen. Dessa pengar kan istället användas till nya järnvägar. Om en procent av BNP årligen satsas på tåginvesteringar kan vi ha ett säkert och snabbt tågsystem i hela landet inom 20 år.
MenyStäng
- Om oss
- Aktuellt
- Vårt arbete
-
-
- Klimat och Energi
- Klimaträttvisa nu!Ökad intensitet hos orkanerna, fler och värre översvämningar, stigande havsnivåer, svårare villkor för jordbruket, större brist på rent vatten och större utbredning av malaria. Det är några av de konsekvenser som en högre temperatur troligtvis för med sig. Vissa av dessa förändringar går att se redan idag! Den industrialiserade delen av världen står för fyra femtedelar av alla utsläpp av växthusgaser, men det är utvecklingsländerna som drabbas värst. I en stor studie gjord av Friends of the Earth och en rad andra organisationer beskrivs effekterna av klimatförändringarna i de fattigare delarna av världen. Alla ansträngningar som görs för att minska fattigdomen riskerar att gå upp i rök om inte klimatförändringarna hejdas. En annan rapport beskriver situationen i Afrika. Läs rapporterna Up in Smoke och Africa – Up in Smoke
- Växthusgaser
- Bli klimatinformatör
- Boka klimatworkshop
- Changemakers – Vår väg till klimaträttvisa
- Klimat och Energi
-
-
- Våra Partners
- Stöd oss
- Miljötidningen
- Kontakt
- Webbshop
Pingback: Pressmeddelande: Skyll inte bara på Trafikverket – Avgå Anders Borg « Tågupproret
Pingback: Epostaktion: Anders Borg – ta ansvar för den urspårade tågtrafiken! « Tågupproret
Man kan inte spara pengar på att dra in pengar på inspektion av järnväg. Samtidigt måste utan hinder rapporter från tågförare omedelbart föras vidare till AKTUELL TÅGTRAFIK-ANSVARIG TJÄNSTEMAN/CHEF.
Tore Wolff
Tack för att ni ger mig chansen att agera på ett lätt sätt!
Det är synd att det välfärdens privatisering har fått gå så långt innan vi inser de katastrofala konsekvenserna. Skolans kris idag är också p.g.a. “valfriheten” som egentligen handlar om att betala privata aktörer med våra gemensamma skattepengar. Privata aktörers effektivisering syns idag i våra resultater och deras växande vinster som lämnar landet. Det är kanske dags att sätta stop för den utveckling.
För några år sedan hörde jag Anders Borg säga i radio att vi hade överinvesterat i spårbunden trafik. I samma program sa han också: I Katrineholm där jag bor finns ingen järnväg!!! Jag trodde att media skulle ta upp detta vansinniga yttrande, men det gjorde de inte.
Pingback: Mejla Borg: Epostaktion om tågtrafiken | Global Rättvisa Nu!
Det här skäller nog upp i fel träd.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är en bättre adress, och ovanför henne är bara statsministern. Vad Borg gäller, är statsministern även chef över finansministern.