E-postaktion: Utveckla nattågstrafiken istället för att stympa den

Den statliga myndigheten Rikstrafiken föreslår att ett av två återstående nattåg till och från Övre Norrland läggs ner. Tidpunkten är 2013 men beslutet är tänkt att tas redan nu i november 2010! Vi har startat en e-postaktion mot detta. Stöd denna genom att maila till regeringen och Rikstrafiken redan idag.
UPPDATERING: Rikstrafikens styrelse har beslutat att inte fatta beslut i frågan, utan hänvisar ärendet till Trafikverket som de kommer att övergå i. Vi avslutar epostaktionen men kommer förstås bevaka frågan även när den ligger hos Trafikverket.
.

Bakgrund
Rikstrafikens förslag ger sämre service året runt för resenärer i en lång rad kommuner då tåget antingen ska gå längs stambanan eller längs Botniabanan och vid tider som innebär påstigning mitt i natten för många städer.
Idag reser mer än en halv miljon människor med dessa nattåg varje år. Båda nattågen används flitigt året runt, särskilt fredagar och söndagar. Under högsäsong som jul, vårvinter och sommarär det överfullt, då skulle det behövas minst tre nattåg varje dygn.
Rikstrafiken motiverar bl. a förändringen med vagnsbrist och att man vill frigöra sovvagnar till kommersiella aktörer under högsäsong. Det kan i praktiken innebära att staten låter vagnarna stå stilla halva året för att något bolag eventuellt skall försöka skapa vinst under några månader. I själva verket behövs både dagens utbud vintertid och nya vagnar under högsäsong.
Ett annat motiv är att den nya Botniabanan förväntas minska nattresandet till och från Umeå. Vi menar att det kunde bli tvärtom med en offensiv satsning. Botniabanan kommer att stimulera ökad dagtågstrafik längs norrlandskusten men gör det också möjligt att ta nya nattågresenärer från det mycket omfattande inrikesflyget. T ex skapas nya möjligheter med lagom lång restid för övernattsförbindelse mellan Göteborg och Umeå.
Genom Rikstrafiken subventionerar staten trafik som inte är kommersiellt lönsam. Vi menar att det är lika självklart att använda skattemedel för två nattåg per dygn som att subventionera tunnelbanan i Stockholm och busslinjer i kommunerna. Både av regionalpolitiska och av miljöskäl.

21 reaktioner på ”E-postaktion: Utveckla nattågstrafiken istället för att stympa den”

  1. Det vore förödande för oss som har barn och barnbarn i södra sverige. Hur skall vi med dåliga ryggar kunna åka ner och hälsa på om vi inte får ligga?

  2. Jag tycker att det behövs två tåglinjer upp till hela Norrland både för turismen samt för att ha bra kommunikation även hit upp. Det ska kunna vara ett bra infranät och inte bara gynna Södra Sverige. Dessutom skulle det vara bättre med fasta priser på tåget för det skulle också göra att fler resenärer åker tåg. PÅ den gamla goda tiden med tågkompaniet var det suveränt. Jag hoppas att ni politiker tänker till att båda tåglinjerna till Norrland behövs.
    Med vänlig hälsn
    en Norrbottens tjej

  3. Att åka nattåget är en självklarhet för mig och ett absolut alternativ
    till flyg och dagtåg. Jag upplever tågen som oftast fullsatta eller i det närmaste fullsatta, förstår inte vitsen av att lägga ned dessa…
    Christer Borg, som åker minst 15 gånger per år, både norrut och söderut med dessa tåg.

  4. “LÄGG NER , LÄGG NER….”
    SLUTA ATT BARA TÄNKA PÅ PENGAR, FÖR FAN!!!!!!!
    TÄNK PÅ MÄNNISKOR ISTÄLLET, SOM BEHÖVER DESSA TÅGLINJER!!!!!
    MEN, DET ÄR KLART- NI SITTER VÄL VID ERA SKRIVBORD I STOCKHOLM, VA?????
    = NI HAR INGEN KOLL, NOLLOR!!!!!!

  5. Förödande för oss barn och barnbarn som har våra föräldrar kvar i norra delarna av landet!
    För mej som barn till en järvägare ifrån Ånge som dessutom varit den som varit med och byggt ut både Ånges bangård och tågtrafiken norröver känns det ännu obegripligare.
    Järnvägen hör till det svenska kulturarv som vi skavara stolta över och använda oss av när det är möjligt. Sverige består inte bara halvan söder om stockholm utan det är lika mycket Sverige åt andra hållet! Jag säger som min pappa sa en gång, bygg ut järnvägen norröver! Det kommer alla att tjäna på!

  6. Rose-Marie Grundström

    Jag säger som Monica N. Hur ska vi med dåliga ryggar, äldre med dålig ork eller andra svaga och skröpliga kunna hälsa på i södra Sverige om det inte finns sov eller liggplatser att tillgå? Blir det ytterligare en särbehandlad grupp som inte platsat i den övervinstkalkulerade planeringen??

  7. Rose-Marie Grundström

    Ja,hur ska vi som ha problem med ryggen, äldre orkeslösa eller andra skröpliga och lytta kunna hälsa på i södra Sverige?? Är vi ytterligare en grupp som “glömts bort” i den strängt övervinstanpassade planeringen?? Inte är det väl så att man tvärt emot allt vettigt miljötänkande, ska utöka flyglinjerna?

  8. jag blev förskräckt när jag hörde att ett av nattüget skulle tas bort. Jag har många vänner i Schweiz och tyskland som jag brukar rekommandera att resa med nattåg för att komma hälsa på. Sen är jag företagare i Norrbotten, ordnar utbildningar, och är beroende av att deltagaren kan resa bekväm genom Sverige med Nattåg.Och så tänker jag på alla som bor här i Norrbotten och har familj någonstans i Södersverige. Hur ska de sköta en bra kontakt med varandra? Sverige är ett långt land och jag ber er politiker :Ta hänsyn till detta och ser Sverige inte bara från Malmö upp till Stockholm. Det är inte sanningen.Vi vill leva här och åt minståne behålla den absolut nödvändiga kommunikationen för att kunna stanna här och bygga vidare på vårat liv i Norrbotten. Hälsningar / Barbara,Nattavaara Norrbotten

  9. Utdrag av ”Uttalande om nattågstrafiken på övre Norrland”
    Styrelsen i Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet protesterar mot Rikstrafikens planer att dra in nattågen 91/97 och 98/92 Göteborg/Stockholm och övre Norrland. I sina remissyttranden har samtliga berörda länsstyrelser och kommuner i Norrland protesterat mot indragningen med mycket välgrundade argument. Att man reducerar fjärrtågutbudet är inte bara ett direkt bakslag för befolkningen och näringslivet i norr där inte minst besöksnäringen drabbas. Det är dessutom en defensiv tågpolitik i en tid då alla indikatorer pekar i motsatt riktning!
    Järnvägsfrämjandet förväntar att Rikstrafiken tar fram de åtgärder som krävs för att säkra att övre Norrland får behålla dagens kapacitet och att tåget ges möjlighet att stärka sin konkurrenskraft både på kort och lång sikt!
    för Styrelsen Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet
    Gunnar A Kajander/viceordf.

  10. Det är viktigt att infrastrukturministern befattar sig med att Rikstrafiken faktiskt har ett uppdrag att minska brister i transportportpolitiskt motiverad långväga kollektivtrafik, som inte körs på marknadens villkor. Det är viktigt att hon ger i uppdrag i regleringsbrev och liknande att ett kriterium för besöksnäringen finns med i tillgänglighetsmodellen. Det är vikigt att regeringen lägger sig i myndighetens prioriteringsmetoder därför att det är en näring som står och faller på tillgängliga kommunikationer. Det som Rikstrafiken nu föreslår, att halvera nattågen till Norrland, innebär i praktiken att man går emot de transportpolitiska målen. Istället för att ta bort bristerna så går man i motsatt riktning och försämrar förutsättningarna för tillgängliga kommunikationer.

  11. Karin Stenholm, Skåne

    Vansinne att lägga ner nattåg! Finns inte de får man ju ta bil eller flyg om man ska norröver och hur lyckat är det med tanke på klimatet?

  12. Det skulle vara lätt att fylla upp nattågen till och från Norrland, genom att ta passagerare från flyget.
    Därmed skulle ekonomin förbättras ordentligt och resurser finnas att ta över ännu mer passagerare.
    Det som krävs är att den stelbenta prissättningen förändras.
    Priset på tågen höjs ju närmare avgång man kommer.
    Detta sker även om tågen är halvfulla!
    På SJ:s biljett-sida kan man inte se när det finns billiga avgångar.
    Man måste prova sig fram!!
    Hur skall man då kunna konkurrera med Norwegian med sin lågpriskalender!
    Man kan inte heller köpa sista minutenbiljetter på nattågen till Norrland.
    Är det för att ekonomin skall bli så dålig att man kan lägga ner den miljövänliga trafiken?
    I genomsnitt skulle man säkert kunna förbättra ekonomin med 30 000 kr per tåg med en smidigare prispolitik.
    Nils Tiberg tågresenär

  13. Hur dum får man bli! Det bästa är att fördubbla nattågstrafiken till Norr
    land och bygg så fort som möjligt ut Sälenbanan, så att man kan köra
    Chartertåg och nattåg dit också.

  14. Pingback: Vi Mänskor | Ingen nedläggning av nattågstrafik till Övre Norrland!

  15. Jag bor i Skåne men brukar åka nattåg till min syster med familj i Luleå några gånger per år. För att det är bekvämt men också för att jag vill åka klimatsmart. Även för oss som bor södra Sverige kan det faktiskt vara viktigt att kunna åka tåg på ett smidigt sätt längre norrut än till Stockholm. Hur tänker Rikstrafiken egentligen?

  16. Tågtrafiken behövs. Det är konstigt att de som bestämmer tydligen tänker försöka få Sverige rundare. Vi i norrland som inte tänker flytta vill kunna åka miljövänligt. När tågen mellan Malmö och Stockholm är sena visas det på nyheterna.Här är vi glada om vi bara kommer fram.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top