EU-kommissionen startar sajten "Farmland"


Nu släpper Europakommissionen en ny hemsida för barn. Med den vill de öka kunskapen bland unga om boskapsdjur och köttindustri.
 
Farmlands nya logga har fått kritik för dess opassande utseende, med tanke på att den riktar sig till barn.

Foto: ec.europa.eu


I ett försök att öka medvetenheten bland barn om att vikten av att behandla boskap på ett respektfullt och humant sätt har Europakommissionen skapat en sajt för alla barn i Europa. Sidan heter ”Farmland” och har som mål att hjälpa morgondagens konsumenter att ta informerade beslut om vilken slags mat de vill köpa. Genom Farmland vill kommissionen sända budskapet: trots det faktum att vi föder upp, transporterar och slaktar djur för att fylla våra egna behov så borde vi göra det på ett bra sätt.
Hemsidans målgrupp är barn mellan 9 och 12 år. På sajten hittar man texter om olika boskapsdjur och massvis med spel. Spelen äger rum på farmen, under djurtransporten och i mataffären. Barnet spelar antingen rollen som bonde eller som konsument.
Europakomissionen utvecklar även en verktygslåda som innehåller övningar att använda i klassrummet eller som hemläxa.

Text: Mikaela Nordin

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top