Greenwash ökar kraftigt

I USA ökar greenwash lavinartat, visar en ny studie. Även i Sverige växer antalet anmälningar mot den falska marknadsföringen.
 
Text: Mikaela Nordin
 
 

Antalet produkter som marknadsförs med miljöargument ökat lavinartat på USA-marknaden enligt en rapport från miljöforskningsinstitutet Worldwatch Institute. Där vilseledande marknadsföringen, green wash, har blivit så omfattande att den federala handelskommissionen nu skärpt regelverket för att kunna ta till tvångsåtgärder mot grönmålningen.
Även här i Sverige verkar fenomenet green wash öka. Antalet anmälningar mot företag för vilseledande marknadsföring med miljöargument ökar kraftigt. Jämfört med perioden 2007-2009 gjordes 150 procent fler anmälningar under perioden 2010-2012. Många av anmälningarna riktar sig mot elbolag och gäller vilseledande marknadsföring av påstått miljövänlig el. Även anmälningar mot biltillverkare som marknadsför sina bilar som miljövänliga är vanligt. Men anmälningarna gäller även allt från tändbriketter till hundbajspåsar, skriver DagensETC
Återkommande ord i marknadsföring är ekologisk, hållbar, miljövänlig, grön, utsläppsfri, koldioxidfri, och klimatneutral. Näringsidkaren måste, enligt Marknadsföringslagen, kunna styrka på vilket sätt produkten belastar miljön väsentligt mindre än andra produkter inom samma produktkategori.
– Begreppen som sådana är inte förbjudna men då de används i marknadsföringen måste de kunna styrkas med fakta, exempelvis genom provtagningar och tester utförda med beprövade vetenskapliga testmetoder, säger Ulf Stefansson, jurist på Konsumentverket, till DagensETC.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top