/Greenwashing
Greenwashing, 2020-talets hetaste trend?
När organisationer, företag och myndigheter felaktigt framställer sin verksamhet som hållbar eller miljövänlig så kallas det för greenwashing – eller “grönmålning” på svenska. Här kan du lära dig mer om greenwashing samt nominera till och rösta i Svenska Greenwashpriset.
Greenwashing

Hållbarhet är mer än ett ord

Vi har nog alla märkt det. Vi ser det i våra flöden på sociala medier, i affären, på gatan, i utomhuskampanjer och i utskick från snart sett varenda företag, organisation och myndighet. “Hållbarhet” är ett trendigt ord, men vi anser att det är mer än ett ord.

När organisationer, företag och myndigheter felaktigt framställer sin verksamhet som hållbar eller miljövänlig så kallas det för greenwashing – eller “grönmålning” på svenska.

Greenwashing gör det svårt för oss konsumenter att veta vad som faktiskt är hållbart och utgör ett stort hinder för verklig omställning. Att använda ord som “hållbart”, missvisande påståenden, gröna bilder och loggor eller liknande medan din produkt eller verksamhet i sin helhet inte är hållbar förhindrar den verkliga omställningen vi så desperat behöver nu. Det lurar oss att tro att vi gör tillräckligt och skiftar fokus det som faktiskt krävs för riktig omställning och en hållbar framtid Den faktiska omställningen går bortom kampanjer med tomma eller missvisande ord och bilder.

Sedan 2009 delar Jordens Vänner därför ut Svenska Greenwashpriset varje år. Priset är Jordens Vänners anti-pris till organisationer och företag som felaktigt framställer sin verksamhet som hållbar. Bland tidigare vinnare finns bland annat Svenska skogen, AP-fonderna, Sveaskog och och Preem.

Har du sett aktörer som grönmålar?

Det är inte bara omoraliskt att greenwasha – det är också olagligt. Året om kan du både nominera till Svenska greenwashpriset och anmäla fall av greenfashing till konsumentverket. Agera här!