En av de nominerade till Greenwashpriset 2013 – ICA

Foto: Sxc.hu.com
ICAs egna varor – bra mat, till bra pris?
”ICAs egna varor (som vi gjort själv)” löd refrängen i den klatschiga reklam-jinglen när ICA för ett antal år sedan lanserade sitt eget varumärke. ICAs egna varor är ett alternativ till de övriga varumärken som ICA tar in och erbjuder kunden ”bra mat till bra pris” (http://www.ica.se/varor-butiker/vara-egna-varor-och-varumarken/). En bra ambition och för många kan en prissänkning säkert göra skillnad.
 

Som ICA själva uttrycker det: ”Varje vara gör skillnad på sitt sätt. Det kan handla om ett bättre pris, en smartare lösning, rättvisare villkor, högre kvalitet, nya smaker eller bara en lite roligare produkt att ha hemma” (http://www.ica.se/varor-butiker/vara-egna-varor-och-varumarken/).
 
Samtidigt har vi den återkommande debatten om de låga mjölkpriserna. Bönderna har svårt att klara sig med höjda utgifter men ett bestående mjölkpris. Det uppmärksammade fall med ICA-handlaren Gerhard Svensson som bojkottade ICAs egen grädde har fått stor uppståndelse i sociala medier såsom Facebook. Gerhard menar att det är viktigt att sätta ner foten och han slår därmed ett slag för de svenska bönderna och de närproducerade varorna (http://bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/1.2038213-ica-butiken-bojkottar-egna-gradden).
Det är viktigt att stötta de närproducerade varorna och att Sverige har ett levande jordbruk. LRF, Lantbrukarnas Riksförbund är bara några av de som förespråkar vikten av detta. ”Ett aktivt svenskt jordbruk är en förutsättning för att hålla det svenska landskapet levande och bevara den biologiska mångfalden. Naturbetesmarkerna och ängarna är bland de artrikaste marker som finns i Sverige.”(http://www.lrf.se/Miljo/Oppna-landskap/Biologisk-mangfald/).
 
Nyligen vann ICA utmärkelsen Sustainable Brand 2013 vilket innebär att svenska konsumenter anser att ICA tar största miljöansvar och socialt ansvar. De menar att de jobbar aktivt med att sprida information och kunskap där de berättar om satsningar inom miljö och hur kunden kan välja miljövänliga alternativ. ”Enligt företaget Sustainable Brand Insight innebär vinsten att ICA är ett varumärke vars löfte inte bara omfattar pris och kvalitet, utan också ett ansvarsfullt och öppet sätt att skapa detta pris och denna kvalitet.” (http://www.ica.se/ica-tar-ansvar/miljo/ica-har-vunnit-sustainable-brands-2013/). Det klingar falskt med tanke på exemplet med ICAs egen grädde.
För att läsa mer om vikten av ett aktivt svenskt jordbruk se även denna rapport från LRF http://www.lrf.se/PageFiles/581/LRF%20position%20om%20biologiskmångfald%202010.pdf. Samt SLUs ståndpunkt i frågan http://www.slu.se/sv/centrumbildningar-och-projekt/kompetenscentrum-for-kemiska-bekampningsmedel/verksamhetsomraden/biologiska-effekter/paverkan-pa-biologisk-mangfald/.

Dela gärna vår kamp!

2 reaktioner på ”En av de nominerade till Greenwashpriset 2013 – ICA”

  1. Pingback: Rösta: Svenska greenwashpriset 2013! « Jordens Vänner

  2. Bra mat, till bra pris? (en klycsha från ICA) Ja inte kan man finna den maten på ICA särskilt ofta. Vill man sänka kostnaden för maten måste man skära bort led i handelskedjan och kanske köpa direkt från producenten, gärna lokalt, till butiken. Detta ser man sällan eller aldrig i en ICA butik. Om inte detta sker så sitter kvalitet och pris allt för väl samman, tyvärr.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *