Minskad ökning av ekomat

Försäljningen av ekomat fortsätter att öka. Men nu ökar den långsammare än den gjort tidigare år.
 
Text: Mikaela Nordin
Foto: Wikimedia commons/Marlith
 
 

 
2011 ökade försäljningen av ekomat med hela elva procent! I fjol gick den bara upp med tre procent.
– Det är ändå glädjande att värdet ökar, trots lågkonjunktur och finanskris. Och trots en ökad prispress såldes det fler ekologiska varor under 2012, säger Johan Cejie, försäljningschef på Krav, till TT.
Anledningen till raketökningen av ekologisk mat under 2011 ser man i försäljningen till storkök, restauranger och skolkök.
– Vi bedömer att ökningen där är minst 30 procent. Och andelen kravmärkta restauranger ökade förra året från drygt 600 till drygt 800, säger Johan Cejie till TT.
Runt fyra procent av den totala livsmedelsförsäljningen är ekologisk och kravmärkt. Det är en relativt oförändrad siffra. 2011 handlade det om 3,5 procent. Inom dagligvaruhandeln står Axfood för den största uppgången, 12 procent. Ica ökade med 0,3 procent och Coop med minus 1 procent. Att Coops försäljning minskat beror enligt Johan Cejie på att företaget i fjol genomförde en stor omorganisation och ett tufft sparprogram.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top