"OM vi ska ha miljöbilar borde vi byta system"

I år får Sverige nya miljöbilsregler – nu får tyngre miljöbilar släppa ut mer koldioxid än lätta. Jordens vänner hade hellre sett en helt annan lösning.
 
 
Foto: Wikimedia commons/Derzsi Elekes Andor
 
 


Regeringen har släppt
budgetpropositionen för i år. Det innebär att den nya miljöbilsdefinitionen är klar. Nu knyts gränsen för koldioxidutsläpp till bilens vikt i stället för till en rak begränsning av bränsleutsläppen. Tyngre bilar får släppa ut mer koldioxid än lätta nu, helt enkelt.
De nya miljöbilsreglerna kan innebära att bilar med lika höga koldioxidutsläpp behandlas olika beroende på dess vikt. Regeringens syfte med de nya reglerna är att inte enbart är att gynna bilar med låga utsläpp utan också bilar med energieffektiv teknik. Lättare bilar släpper ut mindre koldioxid än tyngre utan att ha energieffektiv teknik men även bilar med låg vikt borde utrustas med bränslesparande teknik. Därför blir inte den lätta bilen, som släpper ut lika mycket koldioxid som den tyngre bilen skattebefriad.
− Reglerna har varit märkliga tidigare också. De har gynnat stora etanolbilar, som har gått att tanka med bensin, bara för att de går på etanol. De bilarna har dragit mycket och ändå varit befriade från trängselavgifter och haft andra förmåner, säger Jordens vänners trafikutskott Lars Igeland.
Jordens vänner är väldigt skeptiska till det här med miljöbilar.
− Det är en felaktig term. De ska inte kallas miljöbilar, för miljöbilar finns inte, säger Lars Igeland.
Ja, Jordens vänner är skeptiska till bilism överhuvudtaget.
− Vi är för större systemförändringar, för att cykla och för åka kollektivt, säger han.
Om vi nu ändå ska diskutera förslag inom bilismens ramar, så finns det andra system att föredra före det svenska, anser Lars.
− OM man vill stötta miljövänligare bilar så borde man titta på hur de gör i Frankrike. De klassar bilar i fem kategorier: mycket utsläpp, mellan, mindre, och så vidare. De bilar som släpper ut mycket får betala extra skatt. Den skatten ges som en bonus till de bilar som släpper ut minst.
Text: Mikaela Nordin

1 reaktion på ”"OM vi ska ha miljöbilar borde vi byta system"”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top