Pressmeddelande 110706: Maud Olofsson vann Greenwashpriset

Centerpartiets ledare Maud Olofsson vinner Svenska Greenwashpriset 2011 för sitt beslut om utbyggnaden av nätet för fossilgas. Priset delades ut av Jordens Vänner idag, efter en omröstning på nätet. Maud Olofsson vann omröstningen med god marginal och slog kandidater som IKEA, Vattenfall, Preem och Mitsubishi.
(se pressbilder här)

Maud Olofsson redogjorde i riksdagen den 1 februari i år för sin och regeringens syn på fossilgas och konstaterade ”att vi inte ska ha någon storskalig utbyggnad av gas eftersom vi inte kommer att behöva det och inte tycker att den är miljömässigt rätt.
Drygt två månader senare hade regeringen gett sitt godkännande för att det svenska nätet för fossilgas skulle utvidgas då det tyska energibolaget E.ON fått tillstånd att bygga och driva en fossilgas-ledning genom södra Sverige. Beslutet togs i mars i år och redovisades inte genom pressmeddelande eller på regeringens egen hemsida. Istället lades beslutet ut på Energimarknadsinspektionens hemsida knappt en månad efter att beslutet var klubbat.
– Att detta beslut strider mot regeringens eget vallöfte från 2010 om avveckling för fossila bränslen till 2020 är en sak. Att Maud Olofsson i riksdagen sedan påtalade att ”Det råder ingen tvekan om vad regeringen vill. Det är mer förnybart, mer energieffektivisering och mindre fossila bränslen” visar på en falsk och oärlig miljöpolitik, säger Ida Nilsson, ordförande i Jordens Vänner.
Aktiva i Jordens Vänner har nominerat fem aktörer och sedan har alla kunnat rösta på nätet mellan dessa. Maud Olofsson fick 41 procent av rösterna och vann med god marginal över Vattenfall som kom tvåa med 29 procent av rösterna.
Greenwash innebär att undvika riktiga miljöåtgärder och istället lägga energi på att skapa en grön image. Det kan ske genom att kalla miljöskadlig verksamhet en miljöinsats, eller att framhäva verksamhet som är framsynt för att dölja miljöskadlig verksamhet som sker i större omfattning.
– Det är viktigt för företag, staten och andra aktörer att ställa om sin verksamhet så att den blir hållbar men det är också viktigt att aktörerna är ärliga. Det har Maud Olofsson inte varit och därför vinner hon detta pris, säger Ida Nilsson.
Kontakt:
Ellie Cijvat, sakkunnig, tel: 073-778 22 42
Ida Nilsson, ordförande, tel: 073-642 53 37

Bakgrund:
Läs om utbyggnaden av gasnätet hos Energimarknadsinspektionen här:  http://www..se/For-press/Aktuellt-fran-inspektionen/Regeringen-beviljar-en-utbyggnad-av-naturgasnatet/
Läs debatten i riksdagen här:

1 reaktion på ”Pressmeddelande 110706: Maud Olofsson vann Greenwashpriset”

1. Pingback: Maud Olofsson vann Svenska Greenwashpriset « Jordens Vänner