Pressmeddelande 130731: Jordens Vänner stöder protesterna i Kallak / Jokkmokk

Vi i Jordens Vänner stöder protesterna mot provborrningen i Kallak / Jokkmokk fullt ut, säger Mattias Nilsson aktiv i Jordens Vänners gruvutskott. – Ett dagbrott skulle innebära ett mycket stort ingrepp för människor och natur i hela regionen och drabba både rennäringen och turismen.

Järngruvan i Kallak är ännu ett projekt i den gruvboom som nu rullar in över Sverige. Prospekteringsbolag lockas hit av aningslösa politiker. Lyckas prospekteringen kan dessa företag sen sälja fyndigheten vidare till internationella gruvbolag och tjäna grova pengar. Från politiskt håll hoppas man på jobb och skatteintäkter. Men det är en politik med mycket stora risker.
Bolagen betalar mycket liten skatt till samhället. En allt större del av arbetskraften kommer inte heller från trakten utan flygs in. Till det kommer alla miljörisker som de nya stora gruvprojekten innebär. I Kallak finns det även säkerhetsrisker för vattenkraftsdammar i närheten. – Det är uppseendeväckande att företaget har fått tillstånd att provborra, fortsätter Mattias Nilsson.
– Bolagens tidsperspektiv är korta. På några årtionden vill de bryta upp enorma mängder malm. Risken är mycket stor att samhället sen måste stå för sanering och ersätta miljöförluster. De fonderingar som bolagen är ålagda och betala in är på tok för låga för att täcka saneringar. Minerallagen måste ändras och miljöbalken måste stärkas, säger Mattias Nilsson aktiv i Jordens Vänners gruvutskott.
Kontakt:
Mattias Nilsson 073-80 37 888, epost mattias.nilsson@jordensvanner.se