100930 Pressmeddelande: FoEI ordförande får alternativt Nobelpris

Friends of the Earth Internationals ordförande Nnimmo Bassey har fått det alternativa Nobelpriset The Right Livelihood Award för sitt engagemang för att stärka miljörörelsen i Nigeria och globalt. Han har även avslöjat oljeproduktionens fruktansvärda ekologiska och mänskliga konsekvenser i sitt hemland Nigeria. – Det är glädjande att ett envist gräsrotsengagemang mot oljeindustrins brott uppmärksammas på det här sättet, säger Ellie Cijvat, ordförande i Miljöförbundet Jordens Vänner (Friends of the Earth Sweden).

Nnimmo Bassey är en av Afrikas ledande förespråkare för miljön och mänskliga rättigheter. Som ordförande för Friends of the Earth Nigeria driver han just nu en juridisk process mot oljebolaget Shell för dess föroreningar i Nigeria.
– Det här priset är ett rättfärdigande för kampen för global miljörättvisa. Vi vill se ett slut på de företagsrelaterade brotten som begås av stora oljebolag som Shell i Nigeria och runt hela världen, säger Nnimmo Bassey till Friends of the Earth International.

Prisutdelningen äger rum den 6 december i Sveriges riksdag.

Kontakt: Ellie Cijvat, ordförande Miljöförbundet Jordens Vänner, tel: 0737-78 22 42

1) Fotnot: Miljöförbundet Jordens Vänner (MJV) är den svenska delen av Friends of the Earth (FoE).

1 reaktion på ”100930 Pressmeddelande: FoEI ordförande får alternativt Nobelpris”

1. Pingback: MJV's blogg » Real World Radio: Shells taktik i Nigeria är ute i offentligheten