Pressmeddelande: Global aktionsdag 5 juni inför Rio plus 20

Pressinformation:
Global aktionsdag 5 juni inför Rio plus 20:
GÖR INTE NATUREN TILL EN HANDELSVARA – STÄLL OM FÖR JOBB, MILJÖ OCH RÄTTVISA

Tisdag den 5 juni är Världsmiljödagen och även en global aktionsdag inför FN:s toppmöte om hållbar utveckling i Rio de Janeiro den 20-22 juni 2012. Toppmötet i sommar är en uppföljning av Riokonferensen 1992 och kallas därför Rio+20 (tjugo år senare).

Trenden i de officiella förberedelserna inför Rio+20 har varit att fokusera på marknadslösningar. Makthavarnas prat om “grön ekonomi” handlar mycket om kortsiktig ekonomi och i väldigt liten utsträckning om hållbara samhällen. Det innebär ett hot mot den mer balanserade syn som Riokonferensen 1992 förde fram, med Agenda 21 och miljökonventioner där de rika ländernas särskilda ansvar lyftes fram. Istället öppnas för att göra naturen och vår gemensamma välfärd till handelsvaror.
Kritiken från den globala miljörörelsen är stark. Folkrörelser i Syd varnar för att privatisering och spekulation leder till ökade konflikter kring markanvändning och att demokratin urholkas om storföretagens får mer makt över miljöfrågorna. I Rio planeras en stor alternativkonferens, Folkets toppmöte för social och miljörättvisa. Inför den genomförs nu manifestationer runtom i världen.
Vid aktiviteterna framförs också en rad lokala krav på klimatomställning. Att satsa på tåg, kollektivtrafik, gröna städer, energiprogram i miljonprogramsområden, närproduktion av ekologiska livsmedel, förnybar energi och annat bidrar både till en rättvis värld och kan samtidigt skapa nya jobb och framtidstro i Sverige.
Aktiviteterna genomförs av Jordens Vänner i samarbete med Latinamerikagrupperna, Klimataktion, NOrdBruk, MST Stödgrupp och andra i nätverket Global rättvisa Nu.
För mer information om temat, kontakta:
Lars Igeland, Jordens Vänner 073 8203034
Carmen Blanco Valer, Latinamerikagrupperna 0738 446443
Torbjörn Vennström, Klimataktion 070 8197205
MÖTEN OCH MANIFESTATIONER PLANERAS I SVERIGE PÅ BL A FÖLJANDE PLATSER:
Stockholm. 5 juni. Samling på Medborgarplatsen 14.30 för aktioner i centrala Stockholm. Picknick i Liljeholmsparken kl 17. Kontakt Johanna Brandels 070 3833101 Torbjörn Vennström 070 8197205
Göteborg. 5 juni. Tal, musik och filmfestival på Bio Roy. Start på Gustav Adolfs torg kl 17. Kontakt: Eddie Olsson 0729 234890 eller 0733 573669
Malmö. 5 juni. Kom med och reclaima en p-ruta kl 17-19 vid Folkets Park. Kaffe och samtal. Kontakt: Emil Schön tel 0739 947178
Uppsala. 5 juni. Öppet forum: Ställ om Uppsala! kl. 18.30-21 på Biotopia. Kontakt: Gunilla Meurling Tel: 0768-644159
Helsingborg. 2 juni. Demonstration kl 13, samling Hamntorget. Kl 14 möte i Stadsparken med tal, mat, musik och bokbord. Kontakt: Sven Broqvist Tel:042-13 83 29 eller 042-14 16 57
Eskilstuna. 5 juni. Uppträdanden och bokbord. Kl 14-18 i Parken Zoo. Kontakt:Rafael Ramirez Luna Tel 0762 32 91 26.
Arvika. 2 juni. Bokbord och mingel på Arvika torg kl 10-14. Kontakt: Gun Jordan Tel: 0570-402 05
Umeå. 5 juni. Knytfestival utanför Stadsbiblioteket med sång, musik och workshops. Kl 12-18. Kontakt:Mattias Nilsson Tel: 090-13 24 74
Kalmar: 5 juni. Happening för att rädda Moder Jord. Kl 16-18 på Larmtorget. Kontakt: Daphne Thuvesson Tel 0480-340 35.

1 reaktion på ”Pressmeddelande: Global aktionsdag 5 juni inför Rio plus 20”

1. Pingback: Jordens vänner i aktioner över hela landet på världsmiljödagen « Jordens Vänner