101206 Pressmeddelande: Internationella Jordens Vänners ordförande Nnimmo Bassey får Right Livelihood Award

Miljöförbundet Jordens Vänners internationella ordförande Nnimmo Bassey kommer att motta det alternativa Nobelpriset ”the Right Livelihood Award” i Sveriges riksdag den 6 december. Priset får han för sitt arbete med att ha ”avslöjat oljeproduktionens fruktansvärda ekologiska och mänskliga konsekvenser i Nigeria och globalt”.
– Det är glädjande att Nnimmo Basseys gräsrotsengagemang uppmärksammas. Hans arbete visar att verklig förändring kommer underifrån och genom att organisera sig tillsammans, säger Miljöförbundet Jordens Vänners ordförande Ellie Cijvat.
Nnimmo Bassey, en av Afrikas ledande försvarare av miljön och mänskliga rättigheter, har i många år arbetat juridiskt och genom olika kampanjer med att uppmärksamma övergrepp på miljön och människor i Nigeria. Genom organisationen Jordens Vänner Nigeria (där Nnimmo för övrigt är ordförande) driver han tillsammans med fyra nigerianska bönder ett rättsfall mot oljebolaget Shell på grund av deras massiva miljöförstöringar i landet. En första utfrågning av Shell är på gång inom kort.
I en kommentar till utnämningen säger Nnimmo Bassey att priset är en bekräftelse på det miljöbetingade arbete och kampen för mänskliga rättigheter som miljörörelsen globalt trycker på för. Vi vill se ett slut på de företagsrelaterade brotten som begås av oljebolag som Shell i Nigeria och runt hela jorden, säger han.
Nnimmo Bassey kommer att mottaga priset tillsammans med tre andra pristagare under en ceremoni måndagen den 6 december i Sveriges riksdag.
Miljöförbundet Jordens Vänner (MJV) är den svenska grenen av Friends of the Earth – världens största miljöorganisation med över 2 miljoner medlemmar och nationella organisationer i 76 länder. I Sverige har MJV funnits i sin nuvarande form sedan 1995 och arbetar bland annat med frågor rörande klimat, trafik, energi, konsumtion, ursprungsfolk och matproduktion.
För mer information kontakta Miljöförbundet Jordens Vänners ordförande Ellie Cijvat, 073 778 2242 eller kommunikatör Peter Larsson 031-12 80 42.