Pressmeddelande: Nu startar Tågupproret

Nu har Tågupproret startat >> Initiativtagare är Miljöförbundet Jordens Vänner, Järnvägsfrämjandet,  SEKO Södra och SEKO Mellannorrland.
– Nu har vi fått nog av förseningar, dåligt vinterunderhåll, stängda stationer och en avreglering som gör att aktörerna skyller på varandra, säger Lars Igeland, sakkunnig i kampanjen från Miljöförbundet Jordens Vänner.

– Rätt skött kan tåg vara ett snabbt, miljövänligt och bekvämt färdmedel. Men vårt tågsystem underhålls och utvecklas inte som det borde, säger Rolf Sjöstrand, SEKO som uppmärksammar frågan i Nässjö på söndagen.
– Vi accepterar inte att regeringen snålar på investeringar och underhåll, höjer banavgifterna och att tåglinjer hotas av nedläggning, säger Ulf Flodin från Järnvägsfrämjandet som sprider upproret i Linköping.
– Tågupproret är till att börja med en namninsamling, en facebookgrupp och en hemsida med information. Om intresse finns kan kampanjen växa under vintern, Erik Lensell, ordförande i Miljöförbundet Jordens Vänner som delar ut flygblad på Malmö Central.
Här är kraven i namninsamlingen:

För att hela Sverige skall fungera och för miljöns skull kräver vi:

Öka stödet så att Trafikverket kan klara järnvägsunderhållet året runt. Minst 8 miljarder kr per år behövs enligt verkets egna beräkningar.
Öka järnvägsinvesteringarna kraftigt. Det behövs både nya snabba banor och ökad kapacitet på spåren i hela Sverige. Inga linjer ska läggas ner.
Stoppa avregleringen som splittrar ansvaret och försvårar resandet. Samla ansvaret för underhåll, utbyggnad, stationer och verkstäder hos Trafikverket. Avskaffa vinstkravet och ge SJ ett tydligt samhällsuppdrag, nämligen ökat tågresande i hela Sverige.
För fördjupning se hemsidan www.tagupproret.se
Frågor kan riktas till
Lars Igeland tel. 0738-203 034
Rolf Sjöstrand tel. 0470727536
Ulf Flodin tel. 0708-277 856
Erik Lensell tel. 0768-377 422

7 reaktioner på ”Pressmeddelande: Nu startar Tågupproret”

1. Jag instämmer helt i att det behövs betydligt mer pengar till järnvägsunderhåll etc. Ett tillägg som jag kom på: I flera fall behövs det också en betydligt bättre information till resenärerna, speciellt vid förseningar av olika slag. / Hälsningar Sven.

2. Pingback: Tågupproret - vi kräver fungerande tåg | Svensson

3. Jag tycker att en punkt rörande biljetterna bör vara med. Biljetter ska inte öka i pris vid större efterfrågan och ska definitivt inte släppas på utomstående auktion. Pris enligt sträcka bör gälla. Populära avgångar ska inte behöva köpas månader i förväg och ska inte ha upptrissade priser. Att kunna köpa biljett på tåget bör också vara möjligt för tex turister.

4. Jag skriver på “Tågupproret”. Är det klart med detta.Blir jag registrerad på namnlistorna? OK!
    Det krävs ett nytt rättvist biljettsystem. Systemet skall vara enhetligt för hela landet. Det skall vara kilometerbaserat med regressiv prissättning – dvs. varje ny kilometer kostar mindre och mindre ju längre ressträckan är.
    sedan räcker två prisnivåer. En litet dyrare för “rusningstider t.ex. fredag och söndag. En med mycket lågt pris övriga resdagar.
    Biljetterna skall vara kraftigt subventionerade genom att en s.k. “Grön Transportväxling” införs. Detta innebär att man lägger skatter på all miljöförstörande trafik och använder de inkomna pengarna till såväl biljettsubventioner som järnvägsbyggande och byggande av spårburna lokala kolltransportmedel.
    Jag vill också införa ett “Grönt Riksresekort” som innebär ett årskort som gäller för all lokaltrafik och all järnvägstrafik i landet. Kortets prisnivå skall vara låg – varje resa skall upplevas dra en mindre kostnad för c:a 2-3 personer som bränslekostnad för samma bilresesträcka. Det skall alltid vara biolligare att åka kollektivt än vad som motsvarar bilens marginalkostnad (Det är den kostnad bilisten kalkylerar med i praktiken, dvs bensin eller dieselkostnad). Årsbiljetten måste psykologiskt upplevas som en “andra bil”. Den första bilen får man räkna med att många köper ändå för att klara en rad med udda resor och transporter av olika saker.
    Årskorter skulle väl kosta storleksordningen 12 000:-/år med möjlighete att betala av de månadsvis. Jag tycker 1000:- i månaden är en rimlig avgift för en biljett som gör det möjligt för mig och min familj att resa till de flesta målpunkter.
    Eie Herlitz