Preem, BRA Flyg och Swedegas i unikt panelsamtal om greenwashing. 3/7 arrangerar Jordens Vänner ett seminarium i Almedalen där alla de nominerade till Svenska Greenwashpriset 2019 kommer att delta.

Alla de nominerade till årets greenwashpris är nu bekräftade till Jordens Vänners panelsamtal och prisutdelning i Almedalen! Kom och diskutera greenwashing med de nominerade och Jordens Vänner. Förra året vann Centerpartiets styrelse. Vem blir årets miljöförvillare?

På vår hemsida kan du fortfarande rösta på den du tycker förtjänar priset mest. Röstningen är öppen fram till prisutdelningen som äger rum 3 juli 14:30 på Campus Gotland, Cramérgatan 3 sal B11. Eventet kommer även livestreamas på vår facebooksida.

Det är verkligen unikt att Preem, BRA Flyg och Swedegas deltar i panelen och diskuterar deras grönmålade marknadsföring med oss. Vi erbjuder ett panelsamtal följt av prisutdelningen för vinnaren av Sveriges minst attraktiva miljöpris, Svenska greenwashpriset 2019.

Vi har också två efterföljande seminarier i samma sal:

16:00 – 16:40 Hållbara influencers eller ännu ett uttryck för företagsmakt?

17:00 – 17:45 Climate justice, more important now than ever

Dela gärna vår kamp!

2 reaktioner på ”Pressmeddelande: Preem, Bra Flyg eller Swedegas – vem blir vinnaren av Sveriges minst attraktiva miljöpris, Svenska greenwashpriset 2019?”

1. Med anledning av greenwashpriset. Jag tankar hellre diesel på Preem än flera av konkurrenterna. Var ser Jordens vänner helst att man tankar om man ändå ska göra det? Antar att viss bilåkning ändå ofrånkomligen sker i, eller i anslutning till, organisationens verksamhet.

1. Hej Claes! Jordens Vänner jobbar bl.a. med opinionsbildning där vi framförallt arbetar för att förändra mer omfattande strukturer. Samtidigt kan vi inte bortse från individers beteenden, även om vi i första hand vill förändra de stora systemen. Vi kan inte säga till någon att göra si eller så, men försöker såklart föregå med goda exempel. När vi inom organisationen reser gör vi det allra helst kollektivt, med tåg eller buss. Om vi ändå behöver ta bil försöker vi åka många tillsammans (organisationen äger inget eget fordon). Främst vill vi som sagt uppmana företag till förändring, eftersom vi tror på att de största förändringarna måste ske på en högre nivå än individens. Hoppas att svaret är tillfredsställande, hör av dig om du undrar något mer.