Regeringens så kallade järnvägssatsning är en stor besvikelse. Den innebär inte någon långsiktig satsning på underhåll, och inga nya spår överhuvudtaget.
– Reinfeldt sviker resenärerna och miljön och vilseleder medvetet media, säger Ulf Flodin, sakkunnig i Jordens Vänner.
– I regeringens satsning finns inga nya banor som Norrbotniabanan, Götalandsbanan och Sydostlänken, men inte heller tidigareläggning av investeringar som kan lösa upp flaskhalsar på nuvarande nät.
– Kommuner och regioner väntar på byggstart av fyrspår Malmö- Lund, Ostlänken, anknytningarna till Citybanan i Stockholm, dubbelspår Gävle –Sundsvall och mer godskapacitet Gävle- Mjölby. Inget av detta finns med. Det är bedrövligt, tågkaoset kommer att fortsätta, säger Ulf Flodin.
Trafikverket presenterade i juli utredningen som visar på stora kapacitetsproblem och föreslog där att nivåerna på underhåll ska upp till 2,3 miljarder per år under tio år och investeringar upp till 1,5 miljarder per år under tio år. Summa summarum 3,8 miljarder per år i tio år. Regeringen satsar nu 1,8 i två år! men drar samtidigt bort de 800 miljoner extra man satsade i våras i nästa års budget.
– Det mest anmärkningsvärda är att Reinfeldt på presskonferensen sade att detta är en tillfällig lösning och att bidraget ska minska igen efter två år. När Trafikverket vill komma upp till en kontinuerlig hög nivå på underhållet under tio år. Detta är ytterst kortsiktig politik, säger Ulf Flodin från Jordens Vänner.
– Regeringen motiverar nivån med att det är vad Trafikverket klarar av. Det kan vara sant för 2012 men de kan göra mer om de får ökade anslag under låt oss säga tre-fem år. Det är oseriöst att bara ge tillfälliga pengar, med sådana kortsiktiga satsningar kan man aldrig komma upp i rimliga nivåer.
Jordens Vänner skickar idag in sitt remissvar på kapacitetsutredningen. Sista dag för remiss är imorgon och de svar som kommit in till Trafikverket visar att det behövs betydligt mer än utredningen föreslår både till underhåll och investeringar. Jordens Vänner och samarbetsprojektet Tågupproret anser att det behövs minst tre miljarder extra till underhåll per år och 30 miljarder per år i investeringar under femton år för att klara klimatmål och samhällsmål.
Kontakt
Ulf Flodin 0708277856
Ida Nilsson ordförande 0736425337
MenyStäng
- Om oss
- Aktuellt
- Vårt arbete
-
-
- Klimat och Energi
- Klimaträttvisa nu!Ökad intensitet hos orkanerna, fler och värre översvämningar, stigande havsnivåer, svårare villkor för jordbruket, större brist på rent vatten och större utbredning av malaria. Det är några av de konsekvenser som en högre temperatur troligtvis för med sig. Vissa av dessa förändringar går att se redan idag! Den industrialiserade delen av världen står för fyra femtedelar av alla utsläpp av växthusgaser, men det är utvecklingsländerna som drabbas värst. I en stor studie gjord av Friends of the Earth och en rad andra organisationer beskrivs effekterna av klimatförändringarna i de fattigare delarna av världen. Alla ansträngningar som görs för att minska fattigdomen riskerar att gå upp i rök om inte klimatförändringarna hejdas. En annan rapport beskriver situationen i Afrika. Läs rapporterna Up in Smoke och Africa – Up in Smoke
- Växthusgaser
- Bli klimatinformatör
- Boka klimatworkshop
- Changemakers – Vår väg till klimaträttvisa
- Klimat och Energi
-
-
- Våra Partners
- Stöd oss
- Miljötidningen
- Kontakt
- Webbshop
Pingback: Alliansens tågsatsning är helt otillräcklig | gusart – poesi & politik för ett hållbart liv