Pressmeddelande: Regeringens halvmesyr ger fortsatt tågkaos

Regeringens så kallade järnvägssatsning är en stor besvikelse. Den innebär inte någon långsiktig satsning på underhåll, och inga nya spår överhuvudtaget.
– Reinfeldt sviker resenärerna och miljön och vilseleder medvetet media, säger Ulf Flodin, sakkunnig i Jordens Vänner.
–  I regeringens satsning finns inga nya banor som Norrbotniabanan, Götalandsbanan och Sydostlänken, men inte heller tidigareläggning av investeringar som kan lösa upp flaskhalsar på nuvarande nät.
– Kommuner och regioner väntar på byggstart av fyrspår Malmö- Lund, Ostlänken, anknytningarna till Citybanan i Stockholm, dubbelspår Gävle –Sundsvall och mer godskapacitet Gävle- Mjölby. Inget av detta finns med. Det är bedrövligt, tågkaoset kommer att fortsätta, säger Ulf Flodin.
Trafikverket presenterade i juli utredningen som visar på stora kapacitetsproblem och föreslog där att nivåerna på underhåll ska upp till 2,3 miljarder per år under tio år och investeringar upp till 1,5 miljarder per år under tio år. Summa summarum 3,8 miljarder per år i tio år. Regeringen satsar nu 1,8 i två år! men drar samtidigt bort de 800 miljoner extra man satsade i våras i nästa års budget.
–  Det mest anmärkningsvärda är att Reinfeldt på presskonferensen sade att detta är en tillfällig lösning och att bidraget ska minska igen efter två år. När Trafikverket vill komma upp till en kontinuerlig hög nivå på underhållet under tio år. Detta är ytterst kortsiktig politik, säger Ulf Flodin från Jordens Vänner.
–  Regeringen motiverar nivån med att det är vad Trafikverket klarar av. Det kan vara sant för 2012 men de kan göra mer om de får ökade anslag under låt oss säga tre-fem år. Det är oseriöst att bara ge tillfälliga pengar, med sådana kortsiktiga satsningar kan man aldrig komma upp i rimliga nivåer.
Jordens Vänner skickar idag in sitt remissvar på kapacitetsutredningen. Sista dag för remiss är imorgon och de svar som kommit in till Trafikverket visar att det behövs betydligt mer än utredningen föreslår både till underhåll och investeringar. Jordens Vänner och samarbetsprojektet Tågupproret anser att det behövs minst tre miljarder extra till underhåll per år och 30 miljarder per år i investeringar under femton år för att klara klimatmål och samhällsmål.
 
Kontakt
Ulf Flodin 0708277856
Ida Nilsson ordförande 0736425337

1 reaktion på ”Pressmeddelande: Regeringens halvmesyr ger fortsatt tågkaos”

  1. Pingback: Alliansens tågsatsning är helt otillräcklig | gusart – poesi & politik för ett hållbart liv

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top