PRESSMEDDELANDE: Vinnaren av Greenwashpriset 2013 är…

AP-fonderna.

Nomineringen löd: De svenska AP-fonderna har till uppdrag att förvalta svenska folkets pensionspengar, och placera dem med hänsyn till miljö och etik, utan att det påverkar avkastningen negativt. I detta förhåller de sig också till internationella riktlinjer. Ett av de företag som första och sjunde AP fonden investerar i är Sime Darby som anklagats för att bryta mot FNs Global Compact riktlinjer som första AP fonden uppger sig följa. Dessutom investerar AP-fonderna drygt 9 500 miljoner kronor i världens sex största oljebolag och inget av de företag där AP-fonderna har sina största investeringar prioriterar förnyelsebar energi. Detta rimmar mycket dåligt med fondernas krav på att ta hänsyn till miljö och etik.
Nu med svar från Första AP-fonden.

Första AP-fonden har svarat på sin hemsida http://www.ap1.se/templates/Page.aspx?id=3261&epslanguage=SV
och via Supermiljöbloggen http://supermiljobloggen.se/video/2013/07/forsta-ap-fonden-svarar-om-greenwashpriset

Läs mer om Sime Darby och anklagelserna mot dem
Läs mer om AP-fondernas investeringar i palmoljejätten Wimar