Jordens Vänner för en samhällskritisk debatt och är miljörörelsens radikala röst som arbetar lokalt, nationellt och internationellt
Pressmeddelande Publicerad: 2021-09-24 12:09 CEST
Miljöbudskap har ökat kraftigt inom marknadsföring de senaste åren enligt en ny kartläggning från Konsumentverket. Med anti-priset Svenska Greenwashpriset vill organisationen Jordens Vänner ta krafttag mot greenwashing och skapa dialog med aktörer som vilseleder. Den 6:e oktober är det prisutdelning med inledande seminarium där representanter för de nominerade deltar.
Konsumentverkets granskning visar hur företag alltmer frekvent använder miljöbudskap och hållbarhetsargument i sin marknadsföring. En trend som gör det svårt för konsumenter att avgöra vad som är miljövänligt. Vilseledande grön marknadsföring, det som kallas greenwashing, hindrar dessutom en hållbar omställning. Begreppet greenwashing, eller grönmålning, beskriver hur man kommunicerar den egna verksamheten som mer miljövänlig än den är. Det kan även göras i syfte att ta fokus från något i verksamheten som skadar klimat och miljö.
– Med senaste IPCC-rapporten i ryggen måste vi ta krafttag för att hindra en klimatkollaps. Läget är kritiskt och vi kan inte acceptera vilseledande miljöbudskap som hindrar privatpersoner och politiker från att fatta hållbara beslut. Av den anledningen delar Jordens Vänner årligen ut Svenska Greenwashpriset, ibland även kallat Sveriges minst attraktiva miljöpris. Priset finns till för att öka kunskapen om greenwashing, och samtidigt föra dialog med aktörer som använder sig av det i sin marknadsföring, säger Charlotte Lundqvist, projektsamordnare på Jordens Vänner.
Årets nominerade är: Fossilfritt Sverige, Den Svenska Gruvan och AP-fonderna. Läs mer om nomineringarna och rösta på den du tycker ska vinna på Jordens Vänners hemsida.
Prisutdelningen och samtal med de nominerade sker på ABF i Stockholm och livestreamas den 6 oktober kl 18-20. Medverkar gör bland annat Parul Sharma, människorättsjurist, Svante Axelsson, samordnare för Fossilfritt Sverige, Matti Blind Berg, ordföranden för Svenska Samernas Riksförbund samt Svemin som samordnar kampanjen Den Svenska Gruvan. Tillfrågade representanter från AP-fonderna och Etikrådet har valt att tacka nej till medverkan.
– Det är verkligen beklagligt att varken Regeringskansliet, Etikrådet eller någon av AP-fonderna vill föra dialog med oss när det handlar om över 2000 miljarder kronor och en enorm påverkan på människor, miljö och vårt klimat, säger Charlotte Lundqvist.
Presskontakt och frågor om deltagande på samtalet med de nominerade och prisutdelningen: Charlotte Lundqvist, projektsamordnare Jordens Vänner, charlotte.lundqvist@jordensvanner.se tel: 031-121808