

De nominerade
SCA
På SCA:s hemsida är citaten om klimatnyttan och hållbarheten många och skogarna levande och gröna. I de faktiska skogarna ser verkligheten tyvärr annorlunda ut. SCA hugger ner gammelskog med rödlistade arter, trotsar avverkningsförbud i renområden och hotas av vite om 3,1 miljoner kronor för sina bristande inventeringar. När företaget i våras gick ut med att de planerade att lämna FSC gjorde de det med motiveringen att miljömärkningen hotade deras klimatambitioner. SCA har länge använt bilder på levande skogar i sin marknadsföring för att sedan hugga ned träden när kamerorna är avslagna. Förtjänar de priset som årets största greenwashare?
Arla
Lyckliga kor på gröna ängar. Småskaliga bönder. Naturnära liv och röda små gårdar. På Arlas hemsida varvas gröna slogans och bilder på betande kor med statistik och komplicerade uträkningar om ny hållbarhetsteknik. Ska man tro Arla sätts småskaliga lösningar, bönder, kor och hållbarhet i första rummet. I själva verket är Arla världens femte största mejeribolag med större metanutsläpp än hela Nederländarnas jordbrukssektor – utan konkreta planer på att minska just metanutsläppen. Trots Arlas återkommande referenser till de betande kornas – och sin egen – centrala roll för bevarandet av biologisk mångfald ställde de sig dessutom bakom regeringens förslag om att inskränka betesrätten. Samtidigt lägger de mer resurser på marknadsföring än på faktisk omställning och har återkommande fällts för sina förskönande, gröna kampanjer om netto-noll-utsläpp och utsläppsminskningar. Är det dags för Arla att ta hem priset som årets största greenwashare?
IKEA
”Använd mindre vatten – med en vattenkanna i plast för 19 kronor!” IKEA framställer sig ofta och gärna som en hållbarhetsaktör. I debattartiklar och intervjuer hävdar företaget att de är en del av omställningen och på IKEA:s hemsida får du som konsument tips på hållbara livsstilsförändringar. Samtidigt uppmanas du att konsumera mer. IKEA har under många år sålt in fast-furniture som en naturligt del av svensk kultur och sprider nu idealet över världen. Var femte sekund säljs en ny Billy-bokhylla – som möjliggjorts genom tallplantage som ersatt urskogar och våtmarker i Europa och Latinamerika. Vi når inte våra klimatmål genom att köpa nya vattenkannor i plast, och vi räddar inte våra skogar med nya stolar. Att IKEA har en hållbarhetsstrategi med ambitiösa mål är positivt och vi ser gärna att Ikea fortsätter med sina faktiska hållbarhetssatsningar – men sluta med er falska gröna marknadsföring!
Hjälp oss fortsätta vårt arbete.
Sedan den nuvarande regeringen tillträdde har vi blivit av med i princip alla våra statliga stöd. För att finansiera greenwashpriset fick vi tidigare 300 000 kronor från Konsumentverket. Sedan förra året står vi helt utan finansiering. Samtidigt riskerar vi att behöva avsluta våra samarbeten med våra partners i Latinamerika och Mocambique. För att helt oberoende kunna granska och utkräva ansvar från företag har Jordens Vänner inga företagssamarbeten. Nu gör det att vi drabbas särskilt hårt av regeringens politik. Ska vi kunna fortsätta vårt arbete behöver vi därför all hjälp vi kan få. Varje gåva räknas. Tack.
”Borde ni inte uppmärksamma det positiva som faktiskt görs istället?”
Den frågan får vi ibland i samband med Svenska greenwashpriset. Och absolut! Tyvärr är verkligheten att våra utsläpp fortsätter öka. Samtidigt som marknadsföringen för “gröna” och “hållbara” verksamheter också gör det. Någonstans verkar det alltså ha blivit fel. När fler och fler företag kallar sin verksamhet för grön och hållbar, eller hävdar att de “leder vägen i omställningen”, urvattnas begreppen. Det lurar oss att tro att vi gör tillräckligt och skiftar fokus från det som faktiskt krävs för riktig omställning och en hållbar framtid.
Samma narrativ genomsyrar alla tre finalisters kommunikation: att stora företag står längst fram i kampen för klimatet och att lösningen på klimatkrisen är att hugga ner mer skog, konsumera ännu mer och leva på som vanligt – trots att forskningen säger det motsatta.
Samtidigt:
- Öppnar Sveriges regering upp för företag att bedriva bistånd (istället för civilsamhällesorganisationer).
- Ska svensk handel prioriteras framför arbetet mot globala orättvisor.
- Urholkar och river EU upp lagstiftning som skulle hålla företag ansvariga för mänskliga rättigheter och miljö genom hela produktionskedjan.
- Blir de största företagen både mäktigare och rikare medan demokratin och människors möjligheter till inflytande minskar.
- Står Sveriges 150 största företag för en tredjedel av EU:s totala utsläpp. Både Arla, SCA och IKEA finns med på listan.
I tiden vi lever i är behovet att sätta press och utkräva ansvar från de största företagen viktigare än någonsin. Vi kritiserar inte det IKEA, SCA och Arla faktiskt gör för att ställa om. Däremot att de genom sin marknadsföring både ger en romantiserad bild av sin egen verksamhet och en felaktig bild av vad omställningen faktiskt innebär. Det vill vi ska upphöra!
Ju fler som röstar och sprider priset, desto mer opinion kan vi skapa. Var med och kräv verklig omställning framför falska lösningar.
Tack för att du är med!